افراد موفق دنیا چطور با یکدیگر شبکه سازی میکنند؟

شما هر چقدر بیشتر در زندگی حرفه ای خود پیش می روید، تجربه های بیشتری بدست می آورید، با افراد جدید بیشتری آشنا خواهید شد و نیاز پیدا میکنید با افراد بیشتری شبکه ارتباطی قدرتمندی تشکیل دهید. اما همزمان سر شما نیز شلوغ تر می شود – درست مثل همان افراد موفقی که میخواهید با آنها ارتباط داشته باشید.

شما چطور میخواهید توجه کسانی را به خود جلب کنید که شاید هر هفته ده ها دعوتنامه دریافت میکنند یا هر روز صدها ایمیل به اینباکس آنان وارد می شود؟ و از طرف دیگر شما چطور میتوانید زمان کافی برای شبکه سازی با این افراد جدید پیدا کنید یا با داوطلبان استخدام مصاحبه کنید در حالی که تقویم کاری شما جای سوزن انداختن هم ندارد؟

hbr.org
hbr.org

راه حل پیشنهادی معمول (از طرف تازه کارها) این است که افراد را به یک فنجان قهوه دعوت کنید! یا در LinkedIn با آنها کانکت شوید – که حقیقتاً این روش ها برای کسانی که پر مشغله هستند کارآمد نیست. بجای این روش ها بهتر است از یک استراتژی کاملاً متفاوت استفاده کنید، که من آنرا «شبکه سازی داخلی» (inbound networking) نامگذاری میکنم.

برای شبکه سازی، کارهای با ارزش انجام دهید، تا افراد سرشناس به دنبال شما باشند، نه شما به دنبال آنها.

در دنیای آنلاین، «بازاریابی داخلی» 1 (یا inbound marketing) عبارتی است که حدود یک دهه پیش توسط Brian Halligan و Dharmesh Shah بنیانگذاران شرکت HubSpot بکار گرفته شد و معروف شد. این مفهوم به فعالیت هایی اشاره دارد که منجر به تولید محتوای با ارزش میشوند، چیزهایی مثل مقاله یا پادکست صوتی، که مشتریان بالقوه را مستقیم به سمت شما می کشاند (برخلاف کارهای زمانبری مثل تماس های تلفنی زیاد یا کارهای هزینه بر مثل تبلیغات که با هدف تغییر نظر مشتری انجام می شوند).

در شبکه سازی هم، چنین وضعیتی وجود دارد. بیشتر افراد سرشناس بطور دائم در Facebook و LinkedIn با درخواست های مکرر در حال بمباران شدن هستند، چه درخواست هایی برای ارتباط، چه درخواست هایی به قول معروف برای «زدن مخ آنها». هرچقدر هم در این فضای پر سروصدا تلاش کنید، در نهایت نتیجه ای نخواهید گرفت، حتی ممکن است زمان کافی برای فرستادن این همه ایمیل را هم نداشته باشید.

در عوض شما می توانید با کارهای متفاوت، با افراد برجسته شبکه سازی کنید (inbound marketing). به بیان دیگر، خود را آنقدر جذاب نشان دهید که آنها به دنبال شما باشند. برای رسیدن به این مقصود، سه راه وجود دارد.

slate.com
slate.com

مشخص کنید چه چیزی شما را متمایز میکنید

یکی از سریع ترین راه ها برای برقراری ارتباط با دیگران این است که ببینید چه چیزهای مشترکی بین شما وجود دارد و آنها را مطرح کنید 2 (مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل، علاقه مشترک به حیوان خانگی، تمایل به انرژی های پاک). این پایه کار است. اما راهی که واقعاً میتواند توجه افراد را جلب کند، این است که چیزی را که برایشان جدید و خلاقانه است به میان بکشید. این موضوع بسته به شرایط متفاوت است: به عنوان مثال اگر در جایی هستید که همه سیاستمدار هستند، اینکه شما در گذشته سخنگوی کمپین انتخاباتی رئیس جمهور بودید مهم است اما خیلی جذاب نیست. اما اگر در یک مهمانیِ پر از وکیل و مدیر مالی، برای جمع آوری پول در یک فعالیت سیاسی هستید، آن سابقه انتخاباتی باعث می شود افراد راغب باشند بیشتر با شما صحبت کنند.

هر چقدر جالب توجه تر دیده شوید، آدم های مهمتری به سمت شما کشیده میشوند.

هر چقدر شما جذاب تر دیده شوید، افراد قدرتمند بیشتری به سمت شما کشیده می شوند. و این در حالی است که امروزه پیدا کردن جذاب ترین قسمت خودمان کار سختی شده است؛ چون با گذشت زمان حتی جذاب ترین چیزها به سرعت معمولی می شوند. از دوستان خود بپرسید که شگفت انگیز ترین قسمت از داستان زندگی شما، علاقه مندی های شما، یا تجربه های کاری شما را پیدا کنند — و بعد همین کار را شما هم برای دوستانتان انجام دهید. در یکی از کارگاه های اخیری که برگزار کردم، متوجه شدیم یکی از مدیران حاضر، در زمان نوجوانی توپ جمع کن مسابقات تنیس آزاد آمریکا بود، و یکی از وکلای حاضر، از طرفداران پر و پا قرص غواصی در سواحل نیویورک است. هر دوی این موضوعات به اندازه کافی آدم را وسوسه می کند که در مورد آن بیشتر بپرسد و گفتگوی مفصل تری شکل بگیرد.

blick.ch
blick.ch

در رشته خود خبره شوید

اغلب اوقات هیچ چیزی بیشتر از یک تخصص محض در یک رشته خاص توجه برانگیز و جذاب نیست. اگر کسی در حوزه ای که شما در آن تخصص دارید سر صحبت را باز کند، شما براحتی می توانید در طی این گفتگو به فرد شماره یک طرف مقابل در آن حوزه خاص تبدیل شوید. از زمانی که من شروع کردم به انتشار کتاب های خودم، افراد بسیاری سعی کرده اند که با من تماس بگیرند تا آنها را در پیدا کردن ناشر مناسب راهنمایی کنم یا تالیفات آنها را بصورت تخصصی ویراستاری کنم.

اما بعضی وقت ها ممکن است حتی اینکه تخصص شما خارج از فضای شغلی شماست، برای شما دستاورد بیشتری داشته باشد. Richard، همان روزنامه نگار اقتصادی که در کتاب خودم Reinventing You او را معرفی کردم 3، بعد از آنکه هر از چند گاهی شروع به نوشتن درباره خوراکی و شراب کرد، توانست روابط عمیق تری با منابع خبری خود برقرار کند. او متوجه شد که منابع خبری اش که در وال استریت فعال بودند، دائم در حال پرس و جو بودند تا اطلاعات بیشتری از رستوران ها یا بهترین جاهای شهر پیدا کنند و مهمانان ویژه خود را در آن مکان ها پذیرایی کنند.

وقتی در یک رشته خاص متخصص سطح بالا باشید، میتوانید در همان سطح با افرادی که در حالت عادی قابل دسترس نیستند، ارتباط بگیرید.

شما همچنین می توانید از تخصص های غیر رایج خودتان نیز استفاده کنید و با دیگران روابط چند وجهی بسازید. مطمئناً گفتگوهای Bill Gates و Warren Buffett جدی و حول مسائل مربوط به کسب و کارشان بود. اما تخصص و جدیت هر دوی آنها در ورق بازی بود که باعث شد روابط آنها تا این حد عمیق و از هم ناگسستنی شود 4، بطوری که در نهایت باعث شد Buffett تصمیم بگیرد میلیاردها دلار را به بنیاد Bill & Melinda Gates Foundation اهدا کند. 5

وقتی شما یک متخصص خبره در یک حوزه مشخص هستید، شما می توانید در همان سطح با افرادی که در حالت عادی قابل در دسترس نیستند، ارتباط بگیرید. یکی از دوستان من که مدیر تولید موسیقی جاز است، اخیراً توسط یک راک استار معروف بین المللی دعوت شد تا کمپین سالانه Grammy را بدست بگیرد.

اگر شما در مورد شراب، یا خوراکی ها، یا رقص سالسا، یا بازایابی ایمیلی، یا هر چیزی از میان میلیون ها موضوع دیگر اطلاعات زیادی داشته باشد، افراد بسیاری وجود دارند که میخواهند بدانند که شما در این موضوعات چه حرفی برای گفتن دارید.

blackhome.co
blackhome.co

در مرکز شبکه سازی قرار بگیرید

اگر شما به اندازه کافی فرد قدرتمندی نباشید، اصلاً آسان نیست که بتوانید یک شبکه از افراد قدرتمند و پرنفوذ بسازید. اما Jon Levy که در نیویورک زندگی می کند، به جایی رسید که معتقد است بهترین راه برای اینکه به یک مهمانی دعوت شوید این است که خودتان برگزار کننده آن مهمانی باشید. حدود 6 سال پیش، او شروع به برگزاری یک سری مهمانی های شام دوره ای و دو هفته یکبار با حضور افراد سرشناس و تاثیرگذار کرد، و مشاهیر رشته های مختلف را در این مهمانی ها معرفی کرد. 6 اکنون برندگان جایزه نوبل و قهرمانان المپیک در فهرست مهمانان وی جای میگیرند. اما او زمانی که شروع کرد، در این نقطه ای که اکنون به آن رسیده است نبود.

بهترین راه برای اینکه به یک مهمانی دعوت شوید، این است که خودتان برگزار کننده آن مهمانی باشید.

با دعوت از بهترین حرفه ای هایی که میشناسید شروع کنید و از آنها بخواهید آنها نیز بهترین حرفه ای هایی که میشناسند را دعوت کنند، و با گذشت زمان شما می توانید شبکه ای بسازید که بسیار قابل توجه باشد. شما مطمئناً به حدی از اعتبار خواهید رسید که افراد سرشناسی که درباره این مهمانی ها شنیده اند از شما درخواست دعوتنامه برای حضور کنند. Levy به شوخی به یکی از نشریات گفت “یک روز آرزو داشتم حداقل یک کار با ارزش از دل یکی از این دعوت به مهمانی ها در بیاید.” وقتی شما میزبان هستید، برگزاری یک رویداد این امکان را به شما میدهد تا افراد موفقی را دعوت کنید که شاید در حالت عادی هیچ وقت فکرش را هم نمیکردید آنها در سطح شما باشند و با شما هم صحبت شوند، اما با برگزاری رویداد این فرصت پیش آمد که با حرفه ای های سطح بالا شبکه سازی کنید.

من هم چند ده مهمانی برگزار کرده ام 7 تا شبکه سازی ام را گسترده تر کنم و با افراد جالب توجه ملاقات کنم. اما درواقع این تنها روش برای شبکه سازی نیست. این روزها، هر فرد حرفه ای اگر یک Meetup جدید راه بیاندازد یا در Facebook گروه جدید بسازد تا افراد را دور هم جمع کند، در واقع دارد شبکه سازی میکند و نتیجه مشابهی خواهد گرفت.

حرف آخر اینکه همه دنیا در حال رقابت برای جلب توجه افراد موفق به خود هست. اگر شما میخواهید با این افراد موفق ملاقات کنید — مرزها را در بنوردید و یک رابطه ماندگار با آنها بسازید — بهترین استراتژی این است کاری کنید خودشان به سمت شما بیایند. پیدا کنید چه چیزی از شما برای بقیه جذاب و منحصربفرد است. چه در یک رشته خاص، خبره باشید و چه در مرکز شبکه سازی قرار داشته باشید، هر دوی این روش ها به شما اطمینان میدهند که مخاطبانتان شما را فرد جذابی خواهند دید.

  1. https://www.hubspot.com/inbound-marketing
  2. http://www.forbes.com/sites/dorieclark/2012/08/15/how-to-get-someone-to-like-you-immediately/
  3. http://dorieclark.com/reinventingyou/
  4. http://usatoday30.usatoday.com/news/education/2005-12-19-bridge-schools_x.htm
  5.  http://www.theguardian.com/us-news/2015/jul/07/warren-buffett-makes-284bn-donation-to-gates-foundation-and-charities
  6. http://www.businessinsider.com/master-networker-jon-levy-party-2015-1
  7. http://www.entrepreneur.com/article/247210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *